Valea Bucșoiului din Masivul Bucegi își are obârșia în Creasta Bucșoiului Mic (Creasta Balaurului), la aproximativ 100 de metri diferență de nivel sub Vârful Bucșoiu Mare.

Intrarea pe Valea Bucșoiului se face din Poiana Bucșoiului, din traseul marcat cu triunghi roșu care duce la Cabana Mălăiești, la aproximativ 30 de minute de mers de la Pichetul Roșu.

Am urcat pe Valea Bucșoiului o dată în condiții de iarnă, în ianuarie 2020, și de două ori în condiții de vară, în septembrie și octombrie 2021, împreună cu colegii din Clubul Alpin Român.

Valea Bucșoiului în condiții de vară

• durată urcare pe Valea Bucșoiului: 3.5 ore
  • pericole: viituri, căderi de pietre, alunecări, rătăcire
  • echipament tehnic folosit: cască, semicoardă 30 m, hamuri, anouri, carabiniere

Valea Bucșoiului este abruptă și foarte friabilă în ultima parte.

Săritorile sunt mult mai grele ca cele de pe Valea Albă, dar asemănătoare ca dificultate cu cele de pe Valea Mălinului sau Valea Gălbinele. Este cotată cu gradul clasic 1B.

Săritorile, precum și variantele de abordare sunt foarte bine descrise de Zoly în acest articol. Acest ghid ne-a dat toate indiciile de care aveam nevoie pentru a urca pe Valea Bucșoiului fără să bâjbâim prea mult (uneori valea te poate fura; în afară de vâlcelele importante, mai sunt și alte vâlcele mici care se pierd pe pereții văii).

Săritoarea Mare de pe Valea Bucșoiului

Săritoarea mare a fost singura care ne-a dat bătăi de cap.

Prima oară pe săritoarea mare de pe Valea Bucșoiului (septembrie 2021)

Am găsit panta din stânga, pe unde Zoly ne recomanda să ocolim săritoarea cea mare, distrusă de viituri. Nu mai era aproape deloc vegetație, ci doar noroi și pietriș, terenul fiind extrem de alunecos.

Am urcat cu greu acestă pantă, folosindu-mă de doi pioleți.

Problema a fost că, fără să-mi dau seama, am trecut de brâna unde trebuia să fac dreapta pentru a reintra în firul văii, și am ajuns până sus, la capătul culoarului pământos, unde m-am împotmolit în jnepeni. Am fost scos de acolo de un coechipier, care, între timp, reușise să urce prin partea dreaptă.

A doua oară pe săritoarea mare de pe Valea Bucșoiului (octombrie 2021)

A doua oară, în octombrie, 4 dintre noi am preferat să ocolim săritoarea cea mare prin dreapta, pe brănițele înierbate, expuse, cu prize de picior destul de mici, dar suficient de stabile. Traversarea a devenit din ce în ce mai expusă pe măsură ce înaintam și a fost nevoie să asigurăm secunzii la niște bolovani.

Ceilalți 2 parteneri de tură au reușit să urce pe panta noroioasă din stânga. Au ajuns în firul văii cam în același timp cu noi.

Zăpada

După ce am trecut de Turnul cu Jnepeni, am dat de prima limbă de zăpadă, care acoperea, pe lățime, întreg firul văii. Am continuat, destul de anevoios, pe lângă zăpadă, pe peretele friabil din dreapta, până am reușit să intrăm iar în firul văii. De aici, valea a devenit extrem de friabilă.

În octombrie, pe alocuri, pereții erau acoperiți de gheață.

Săritoarea cu fereastră

Până să ajungem sub stânca imensă care pare că stă într-un echilibru precar, înfiptă între pereții firului sudic, am mai avut de trecut de o săritoare ceva mai dificilă. Am asigurat la un piton aflat pe peretele din stânca, cum urci.

Această zonă este extrem de friabilă. Atenție mare la cum pășești astfel încât să nu dai pietre la vale! Cei aflați mai jos nu au unde să se ferească!

Ca să îți faci o idee mai bună despre cum e pe Valea Bucșoiului în condiții de vară, te invit să vizionezi acest filmuleț:

Valea Bucșoiului vara - VIDEO

Ne-am retras în ambele dăți pe Creasta Balaurului. Întreaga tură, de la Gura Diham și înapoi a durat 12 ore.

Valea Bucșoiului în condiții de iarnă

• durată urcare pe Valea Bucșoiului: 2.5 ore
  • pericole: avalanșă, alunecare
  • echipament tehnic folosit: colțari, piolet, cască

Iarna, dacă săritorile sunt complet acoperite de zăpadă, pe vale se urcă destul de ușor la colțari și piolet. Prin "ușor" nu mă refer la faptul că nu ar fi solicitant, atât fizic, dar și psihic.

Ține cont că Valea Bucșoiului este foarte abruptă. Dacă zăpada e înghețată și aluneci, șansele să oprești în piolet mai sus de Poiana Bucșoiului sunt mici.

Nu pleca fără să te informezi din cât mai multe surse despre starea zăpezii. Dacă valea e acoperită de zăpadă, evident, pericolul de avalanșă poate fi mare.

Video cu Valea Bucșoiului în condiții de iarnă:

Valea Bucșoiului iarna - VIDEO

Ne-am retras pe la Vârful Omu și am coborât pe Valea Cerbului. Întreaga tură, de la Gara Bușteni și înapoi, ne-a luat vreo 10 ore.

Abonează-te la canalul nostru de Youtube!