Cuprins:

Pe 19 decembrie 2020 am parcurs în condiții de iarnă ușoară următorul traseu în Munții Bucegi:

Bușteni - Cabana Gura Diham - Canton Colții Morarului - Pichetul Roșu - La Prepeleac - Creasta Bucșoiului Mare - Vârful Bucșoiu - Vârful Omu - Valea Cerbului - Poiana Coștilei - Bușteni

10 ore, 26.5 km, ↗ 2018 m, ➘ 2018 m hartă, GPX

Dificultate

Atenție, pe timp de iarnă:

• Acest traseu traversează zone cu risc mare de avalanșă. Poate fi parcurs doar în anumite condiții
  • Pe anumite porțiuni marcajele nu sunt vizibile pentru că sunt acoperite de zăpadă. Oricum, pe timp de iarnă marcajele nu au relevanță (potecile de vară "taie fețele"; practic, dacă mergi pe potecile de vară riscul să declanșezi o avalanșă e mare)
  • E necesară folosirea echipamentului de alpinism (colțari, piolet, cască)
  • Traseul este mult mai dificil și mai solicitant decât în condiții de vară

Atenție: următoarele porțiuni sunt închise pe timp de iarnă pentru că există risc de avalanșă, iar marcajele sunt complet acoperite de zăpadă:

• ⛔️ ❄️ ☠️ Pichetul Roșu - La Prepeleac - Vârful Bucșoiu Mare
  • ⛔️ ❄️ ☠️ Vârful Omu - Valea Cerbului - Poiana Coștilei

Înainte de a parcurge acest traseu pe timp de iarnă am urmărit zi de zi prognoza meteo, am consultat buletinul nivometeorologic și am încercat să obțin informații cât mai exacte despre starea zăpezii de la cei care trecuseră recent pe acolo.

⚠️
Atenție! Acest traseu a fost parcurs iarna, dar în condiții favorabile. Înainte de a te aventura iarna pe orice traseu, oricât de simplu ți s-ar părea, urmărește prognoza meteo și buletinul nivometeorologic și confirmă la Salvamont că traseul pe care l-ai ales poate fi parcurs în siguranță. Echipează-te corespunzător!

Pentru a vă face o idee mai bună despre cum a fost pe traseu atunci când l-am parcurs, urmăriți acest filmuleț:

Echipament tehnic necesar:

• bocanci de iarnă cu talpă rigidă
  • colțari
  • piolet
  • cască de alpinism

Durată totală (~10 ore, 26.5 km):

Durata pe timp de iarnă depinde foarte mult de condițiile din teren. Mie mi-a luat 10 ore, dar acest timp poate varia destul de mult:

• 8:40 Gara Bușteni

Etapele traseului

Gara Bușteni - La Prepeleac

3 ore, 11 km, 1084 m D+, 222 m D-

Din Gara Bușteni am mers pe asfalt până la Gura Diham, de unde am continuat pe o potecă nemarcată spre Cantonul Colții Morarului.

De la Cantonul Colții Morarului m-am îndreptat spre Pichetul Roșu și apoi spre Prepeleac, urmând traseul marcat cu triunghi roșu.

Primii 11 km, până La Prepeleac, i-am parcurs în 3 ore. Poteca era bine bătută, dar mersul mi-a fost îngreunat de bocancii cu talpă rigidă.

La Prepeleac - Vârful Bucșoiu Mare

3-4 ore, 1.8 km, 700 m D+

Punctul numit La Prepeleac e situat la aproximativ 1750 m altitudine.

Aici se desparte traseul marcat cu triunghi roșu, care duce la Cabana Mălăiești, de cel marcat cu bandă roșie, care urcă spre Vârful Bucșoiu Mare și apoi continuă spre Vârful Omu.

Urcarea de La Prepeleac spre Vârful Bucșoiu începe destul de accidentat, cu o zonă cu jnepeniș și copăcei.

Se merge practic printr-un șanț încadrat de jnepeni și se trece de câteva zone asigurate cu lanțuri.

Începutul urcării prin zăpada mare de La Prepeleac spre Bucșoiu

Zăpada era foarte mare pe această porțiune.

Din fericire, cu o zi înainte trecuseră pe acolo Fetele din creste care (mi-)au săpat urme.

Aceste urme m-au ajutat enorm, altfel aș fi pierdut destul de mult timp, atât cu spartul zăpezii cât și cu orientarea.

Chiar și cu poteca astfel deschisă, până am trecut de zona cu jnepeni (~2000 m altitudine) urcarea a fost foarte anevoioasă. Zăpada îmi trecea de genunchi, iar pe alocuri mă afundam până la brâu.

În unele zone se scursese niște zăpadă pufoasă și mi-a luat destul de mult timp să trec de ele.

Masivele Postăvaru și Piatra Mare în zare

După ce am scăpat de jnepeni, am avut de trecut un ultim "obstacol", un perete care mi s-a părut destul de abrupt, acoperit de zăpadă înghețată.

Pentru că aveam în picioare gheruțe, și nu colțari, a fost, pot spune, satisfăcător de solicitant pentru psihic. Nu-mi permiteam o alunecare, pentru că cel mai probabil m-aș fi dus la vale câteva zeci de metri, pe o pantă foarte abruptă.

O ultimă urcare abruptă spre Creasta Bucșoiului Mare

Am trecut cu bine și de acest hop și, după ce am ieșit în creastă, plimbarea a devenit plăcută. Aveam aderență bună pe zăpadă și în sfârșit puteam să mă bucur de priveliște.

Șaua Brâna Caprelor

Am ajuns pe Vârful Bucșoiu Mare la aproximativ 4 ore după ce am început urcarea de La Prepeleac.

Vârful Bucșoiu Mare - Vârful Omu

30 minute, 1.4 km, 153 m D+ 103 m D-

Vârful Bucșoiu, în depărtate Piatra Craiului

De pe Vârful Bucșoiu Mare (2492 m) am făcut aproximativ 30 de minute până pe Vârful Omu (2507 m).

Între Omu și Bucșoiu sunt două mici coborâri, urmate fiecare de câte o urcare. În unele locuri poteca e mai expusă, deci e nevoie de atenție.

Vârful Omu - Valea Cerbului - Gara Bușteni

3-4 ore, 12 km, 1683 m D-, 92 m D+

Cabana Omu

De pe Vârful Omu am coborât spre Bușteni pe Valea Cerbului. În unele locuri zăpada trecea de genunchi, dar coborârea nu a pus probleme.

Traseul pe Valea Cerbului este marcat cu bandă galbenă, dar iarna marcajele nu sunt vizibile, fiind acoperite de zăpadă.

Am ajuns în Poiana Coștilei după 2.5 ore, iar după încă o oră în Gara Bușteni.

Coborârea pe Valea Cerbului

Echipament folosit

• bocanci de iarnă cu talpă rigidă
  • piolet
  • gheruțe (e nevoie de colțari!)
  • parazăpezi
  • cască de alpinism

Bocancii de iarnă cu talpă rigidă

Bocancii m-au ajutat doar de la Prepeleac până în Creasta Bucșoiului și apoi la coborârea de pe Vârful Omu pe Valea Cerbului până în Poiana Coștilei.

Practic, am avut nevoie de bocanci pe doar 10 km din cei 27 cât a avut traseul.

Aveam de curând bocancii și am vrut să văd cum se comportă la drum lung. Pe scurt, nu prea bine:

• Nu doar că sunt grei (1 kg bucata), dar au aderență zero pe piatră umedă, zăpadă întărită, iar de rădăcini nici nu mai vorbesc. În plus, dacă nu sunt temperaturi negative, transpiri foarte mult în ei.
  • Dacă îmi luam și pantofii de alergare, i-aș fi purtat pe o distanță de aproximativ 17 km. Estimez că aș fi economisit vreo 2 ore dacă mergeam cu ei.