Cuprins:

La sfârșitul lunii octombrie 2018 am făcut o excursie în Munții Făgăraș, având ca obiectiv principal Vârful Moldoveanu.

Am ales un traseu lung și solicitant, așa că l-am împărțit în două zile, astfel:

• În prima zi am urcat din Stațiunea Climaterică Sâmbăta până la Cabana Valea Sâmbetei, unde am înnoptat. Durată: 2-3 ore.
  • A doua zi am urcat pe Moldoveanu, ne-am întors la cabană pentru a ne recupera bagajele și apoi am coborât la mașină. Durată: 13-15 ore.

Profilul traseului Sâmbăta - Moldoveanu și retur

35 km, 2755 m+, 2755 m-

Marcaje și durata de pe indicatoare

• Stațiunea Climaterică Sâmbăta  (670 m) - Cabana Valea Sâmbetei (1400 m): triunghi roșu, 3 ore
  • Cabana Valea Sâmbetei - Fereastra Mare a Sâmbetei (2188 m): triunghi roșu, 2 ore
  • Fereastra Mare a Sâmbetei - Refugiul Viștea Mare (2310 m) - Vârful Viștea Mare (2527 m): bandă roșie, 5 ore
  • Vârful Viștea Mare (2527 m) - Vârful Moldoveanu (2544 m): punct roșu, 30 minute

Stațiunea Climaterică Sâmbăta – Cabana Valea Sâmbetei

• Marcaj: triunghi roșu
  • Durată: 3 ore, 8 km, 665 m+

În prima zi am plecat din București spre Stațiunea Climaterică Sâmbăta, unde am ajuns în jurul orei 17:00.

Din Stațiunea Climaterică Sâmbăta (670 m alt) am început să urcăm pe drumul forestier care trece pe lângă Mănăstirea Brâncoveanu, urmând marcajul triunghi roșu până la Cabana Valea Sâmbetei (1400 m alt).

Am mers aproximativ 4 km pe acest drum și apoi încă vreo 2 ore pe potecă prin pădure, într-o plimbare lejeră, fără urcușuri abrupte.

Spre Cabana Valea Sâmbetei
Vedere spre Fereastra Sâmbetei
Cabana Valea Sâmbetei
Cabana Valea Sâmbetei. Era frig
Cabana Valea Sâmbetei (1400 m altitudine)

Cabana Valea Sâmbetei - Fereastra Mare a Sâmbetei - Vârful Moldoveanu și retur

• durată: 13-15 ore, 27 km, 2189 m+, 2766 m-

A doua zi a fost lungă. De la Cabana Valea Sâmbetei am urcat pe Moldoveanu, ne-am întors la cabană pe același traseu și de acolo am coborât la mașină. Întreg traseul ne-a luat aproximativ 13 ore, cu rucsacuri ușoare.

Iată care au fost etapele:

Cabana Valea Sâmbetei (1400 m) – Fereastra Mare a Sâmbetei (2188 m)

• Marcaj: triunghi roșu
  • Durată: 2 ore

Am plecat de la Cabana Valea Sâmbetei în jurul orei 7:00, urmând traseul marcat cu triunghi roșu spre Fereastra Mare a Sâmbetei.

După o urcare abruptă de 2 ore, am ajuns în creasta principală a Munților Făgăraș, în șaua Fereastra Mare a Sâmbetei.

• Marcaj: bandă roșie
  • Durată: 5 ore

Din Fereastra Mare a Sâmbetei am continuat pe bandă roșie spre vârfurile Viștea Mare și Moldoveanu, pregătindu-ne sufletește pentru cele 4-5 ore de urcări și coborâri succesive.

Primul vârf pe care a trebuit să-l urcăm a fost Vârful Slănina (2268 m), apoi am coborât în Fereastra Mică a Sâmbetei, unde, la altitudinea de 2196 metri se află refugiul cu același nume.

În refugiul Fereastra Mică (2196 m altitudine)

La 5 minute mai jos de refugiu, spre sud, ar trebui sa fie un izvor.

În drum spre Portița Viștei urcăm pe Vârful Gălășescu Mic (2398 m), apoi coborâm din nou în Fereastra Răcorelelor (2297m).

Poteca ocolește razant vârfurile Gălășescu Mare (2470 m), Galbenele (2436 m) și Hârtopul Ursului (2454 m).

În căldările din stânga potecii se pot vedea lacurile glaciare Viștișoara, iezerul Valea Rea și Iezerul Moldoveanului (Iezerul Triunghiular).

Refugiul Viștea Mare funcționează în sistem de bivuac și e localizat în Șaua Portița Viștei (2310 m), între Vârful Viștea Mare (2527 m) și Vârful Galbenele (2456 m).

Refugiul Viștea Mare (2527 m altitudine)
Refugiul Viștea Mare - interior

Urcarea din șaua Portița Viștei până pe âVârful Viștea Mare este destul de abruptă și pe alocuri e nevoie să îți folosești mâinile ca să te cațeri. Durează cam 30-45 de minute.

Urcarea spre Viștea

Viștea Mare este al treilea cel mai înalt vârf din România. Al doilea cel mai înalt vârf este Vârful Negoiu (2535 m), situat tot în Munții Făgăraș.

Vârful Moldoveanu văzut de pe vârful Viștea Mare

Vârful Viștea Mare (2527 m) – Vârful Moldoveanu (2544 m)

• Marcaj: punct roșu
  • Durată: 30 minute
  • Dificil, expus

Odată ajunși pe Viștea Mare, ne despart doar 30 de minute de Vârful Moldoveanu, dar trebuie mai întâi să traversăm o porțiune mai expusă: Spintecătura Viștei.

Spintecătura Viștei

Spintecătura Viștei este o porțiune îngustă, accidentată și abruptă unde e nevoie de atenție sporită.

Acest pasaj îți poate tăia respirația dacă ai frică de înălțime, dar nu se compară cu traseul pe creasta Pietrei Craiului.

Trebuie să ne deplasăm cu răbdare, să găsim prize sigure și să ne ținem de lanțurile fixate în stâncă.

Spintecătura Viștei

De la Cabana Valea Sâmbetei am făcut 6 ore până pe Vârful Moldoveanu.

Vârful Moldoveanu, Munții Făgăraș

Am făcut câteva poze pe vârf, apoi a urmat drumul înapoi spre cabană, care ne-a luat vreo 5 ore. La cabană am mâncat o ciorbă, ne-am recuperat restul bagajelor și am coborât înapoi la mașină.