Cuprins:

Valea Gaura și Valea Ciubotea oferă unele dintre cele mai frumoase priveliști din Munții Bucegi, mai ales dacă le parcurgi în sensul descris de noi.

Neexistând infrastructură și fiind puțin mai departe de București, traseele din partea nord-vestică a Bucegilor nu sunt atât de frecventate de turiști precum cele dinspre Valea Prahovei.

Unul dintre cele mai frumoase circuite din munții Bucegi cu plecare din Bran, care poate fi parcurs într-o zi este următorul:

Bran (sat Poarta) – Valea Gaura – Șaua Hornurilor – Vârful Omu – Șaua Hornurilor – Vârful Scara – Valea Ciubotea – Bran (sat Poarta)

Bran Poarta – Valea Gaura – Șaua Hornurilor – Omu – Șaua Hornurilor – Ciubotea – Bran Poarta

Dificultate și sezonalitate

Traseul spre Vârful Omu, urcând din Bran pe Valea Gaura și coborând pe Valea Ciubotea este lung și destul de solicitant.

Trebuie să fii în formă fizică bună ca să te bucuri de el și să îl parcurgi în siguranță, potecile fiind destul de abrupte și pe alocuri accidentate.

Este recomandat ca acest traseu să nu fie parcurs pe zăpadă, deci doar în intervalul iunie – octombrie, pe vreme bună.

Iarna, riscul de avalanșă este ridicat.

Este un traseu de aproximativ 22 km lungime, cu 1900 m diferență pozitivă de nivel (urcări cumulate) și 1900 metri coborâri cumulate. Se poate parcurge cu un rucsac ușor în 10-14 ore.

• Punct de plecare: Bran-Poarta (940 m)
  • Obiectiv principal: Vârful Omu (2505 m)
  • Sezonalitate: iarna pericol de avalanșă
  • Tip traseu: circuit
  • Durată: 10 – 12 ore
  • Lungime: 22 km
  • Marcaje: cruce roșie, triunghi galben
  • Stare marcaje: bună
  • Dificultate: solicitant (scurtă porțiune cu lanțuri)
  • Cel mai apropiat oraș de intrarea pe traseu: Bran (4 km)
  • Distanța față de București: 190 km (3 ore) cu mașina
  • Parcare: da, parcare publică gratuită la începutul traseului

Marcaje

Marcajele sunt în stare bună, refăcute de curând iar poteca este bine bătătorită.

Cruce roșie:
Bran (sat Poarta) – Șaua Hornurilor – Vârful Omu (6 ore, 12 km, 1800 m D+, 200 m D-)

Triunghi galben:
Vârful Omu – Șaua Hornurilor – Ciubotea – Bran (sat Poarta) (5-7 ore, 10 km, 100 D+, 1700 D-)

Intrarea în traseu: Bran (Sat Poarta) (940 m)

Traseul începe la 4 km de Castelul Bran, la capătul străzii Valea Porții din Bran, de la altitudinea de 940 metri.

Am parcat mașina în locurile amenajate de pe marginea drumului, înainte de bariera care blochează accesul în aria protejată a Parcului Natural Bucegi.

Bran (Poarta) – Poiana Gaura (1500 m)

cruce roșie, 3 h, 6.5 km

De la barieră am început să urcăm ușor pe drumul forestier cu pietriș urmărind marcajul cruce roșie.

După aproximativ 1.5 km, am ajuns la indicatorul din Poiana Zănoaga, de unde traseul nostru continuă spre dreapta, într-o urcare ușoară, pe un drum de TAF, plin de noroi în perioadele ploioase.

Indicatorul din Poiana Zănoaga ne arată că facem în jur de 6 ore până pe Vârful Omu. Fără să cărăm în spate mult bagaj, noi am ajuns în Poiana Gaura după 2.5 ore și la Vârful Omu după încă 3 ore.

Vom urca pe marcajul cruce roșie
Urcarea începe pe un drum nu tocmai pitoresc

Poiana Gaura – Șaua Hornurilor (2300 m)

cruce roșie, 2.5 ore

Vedere din Valea Gaura

Din Poiana Gaura am continuat urcarea pe lângă râul Șimon, printre bolovani.

Cascada Moara Dracului

La 10 minute din Poiana Gaura am întâlnit un indicator care arată direcția către Cascada Moara Dracului. Am făcut un mic ocol pentru a vizita cascada, chiar merită.

Ne-am continuat urcarea care devenea din ce în ce mai solicitantă, am trecut pe lângă o stână, o porțiune cu lanțuri, am traversat o porțiune abruptă unde încă era zăpadă la începutul lui iulie, și am ajuns în Șaua Hornurilor la 2.5 ore de când am plecat din Poiana Gaura și la 5 ore de la începutul traseului.

Limbă de zăpadă pe Valea Gaura

Șaua Hornurilor – Vârful Omu (2505 m)

cruce roșie, 30 minute

Vedere din Șaua Hornurilor asupra Văii Mălăiești și a Masivului Postăvarul

Din Șaua Hornurilor am continuat să urmărim marcajul cruce roșie și am ajuns la Cabana Omu după aproximativ 30 de minute. Urcarea a fost lejeră, poteca fiind mult mai puțin abruptă.

Cabana Omu (2507 m)

Cabana Omu

La Cabana Omu am constatat uimiți că cineva reușise să urce cu mașina. Probabil nu era turist pentru că mai mult ca sigur ar fi fost luat la întrebări.

Erau mulți turiști la cabană, ca să comanzi ceva trebuia să stai cam 20 de minute la coadă.

Vârful Omu – Șaua Hornurilor – Vârful Scara

triunghi galben, 1 oră

Vârful Scara, Bucegi

După ce am mâncat o ciorbă la Vârful Omu ne-am întors în Șaua Hornurilor, de unde am continuat urcarea ușoară spre Vârful Scara urmând marcajul triunghi galben.

Vârful Scara – Valea Ciubotea – Bran (Poarta)

triunghi galben, 4 ore

Coborâre pe Ciubotea

Coborârea pe Valea Ciubotea este abruptă și accidentată, durează cam 4 ore, dar priveliștea asupra Culoarului Rucăr-Bran este absolut uimitoare.