Cuprins:

În 2019, pe la mijlocul lui august, am ajuns pentru prima oară în Munții Tatra.

Am urcat pe Vârful Rysy (2503 m) și pe Vârful Gherlachovsky (2655 m), cel mai înalt vârf din Carpați.

Din București sunt 14 ore de condus până în Stará Lesná, la poalele Munților Tatra. Ar fi fost prea obositor să facem tot drumul dintr-o bucată, așa că am petrecut o noapte în Cluj-Napoca.

Vinietele pentru Ungaria și Slovacia se pot cumpăra online:

Stará Lesná, un sat la poalele Munților Tatra

Ne-am stabilit tabăra de bază chiar la poalele Munților Tatra, în Campingul Rijo, de la marginea satului Stará Lesná.

"Stará Lesná" înseamnă "Pădurea Veche".

Când am ajuns era înnorat și ploua mocănește. Din fericire, urma să stăm acolo 4 zile și 3 nopți, așteptând o fereastră în care vremea să ne permită ascensiunea pe Gherlachovski.

Și chiar am avut noroc de vreme bună.

Stara Lesna și Munții Tatra în prima zi

Vârful Rysy (2503 m)

Rysy e un vârf situat fix pe linia de graniță dintre Polonia și Slovacia. Granița fizică nu mai există, ambele state făcând acum parte din Zona Schengen.

Rysy are de fapt 3 vârfuri: unul de 2503 m, unul de 2499 m și unul de 2473 m. Vârful de 2499 metri e în Polonia, fiind cel mai înalt din această țară. Celelalte două se află în Slovacia.

Circuit pe Vârful Rysy cu plecare din Štrbské Pleso

22 km, 1370 m diferență de nivel, 10 ore

Am urcat pe Vârful Rysy plecând din localitatea Štrbské Pleso, pe următorul traseu:

Štrbské Pleso (1340 m) - Popradské Pleso (1494 m) - Chata pod Rysmi (2250 m) - Șaua Váha (2337 m) - Vârful Rysy (2503 m)

Returul a fost aproximativ pe același drum, doar că am inclus o plimbare în jurul Lacului Popradské, vizitând și Cimitirul Simbolic, unde sunt comemorați cei care au pierit în Munții Tatra.

Circuitul are în total o lungime de 22 km cu 1370 m diferență de nivel.

Dificultate

Până la Cabana Chata pod Rysmi traseul este de dificultate mică spre medie. Nici mai sus de cabană nu e foarte dificil, sunt doar câteva porțiuni de scrambling (cățărare ușoară). Acest lucru face ca acest traseu să fie foarte popular, prin urmare, aglomerat.

Iată cum am făcut:

Štrbské Pleso (1340 m) - Popradské Pleso (1494 m)

• durată: 1.5 ore
  • marcaj: bandă roșie
  • dificultate mică

La ora 8 dimineața am lăsat mașina în parcarea din localitatea Štrbské Pleso. Am plătit pentru parcarea pe o zi 5.5 EUR.

Am ajuns la intrarea în traseu la ora 8:25.

Pe indicator scria că vom face 1h05 până la Popradské Pleso. Noi am făcut 1h15, din cauză că poteca era foarte aglomerată. În plus, în acea zi a avut loc un maraton și a trebuit să le cedăm calea alergătorilor.

Până la Popradské Pleso, traseul e marcat cu bandă orizontală roșie. Poteca e bine amenajată, pavată cu pietre. Urcarea este ușoară.

Traseul spre Popradské Pleso

Popradské Pleso (1494 m) - Lacul Veľké Žabie pleso mengusovské - Chata pod Rysmi (2250 m)

• durată: 2.5 ore
  • marcaj: bandă albastră, apoi bandă roșie
  • dificultate medie

De la indicatorul din dreptul lacului Popradské Pleso am început să urcăm pe traseul marcat cu bandă albastră.

După aproximativ 1 km, am ajuns la intersecția de peste pârâul Zabi (Rázcestie nad Žabím potokom, 1580 m), de unde am continuat pe bandă roșie spre Cabana Chata pod Rysmy. Timpul indicat era de 2 ore până la cabană.

Indicatorul de la Rázcestie nad Žabím potokom

Poteca este în continuare foarte bine amenajată și urcă în serpentine, pe curbe de nivel.

Lacul Veľké Žabie pleso mengusovské

Când am ajuns la lacul Veľké Žabie pleso mengusovské, am zărit în depărtare o mare coadă de oameni, care probabil așteptau să treacă de o zona mai dificilă.

Coadă de zeci de oameni

Din pură întâmplare (nu ne-am gândit să ne uităm pe hartă), am găsit o alternativă de a ocoli acea zonă aglomerată. Ce-i drept, pe o potecă destul de expusă, nemarcată, dar amenajată cu lanțuri. Am avut mare noroc, am salvat foarte mult timp.

Scurtătura
Scurtătura care ocolea zona aglomerată

Am ajuns la Cabana Chata pod Rysmy la ora 11:25, la 2.5 ore de la Popradské Pleso și la aproximativ 4 ore de la intrarea în traseu.

Poteca pavată ducea până la Cabana Chata pod Rysmi
Chata pod Rysmy

Chata pod Rysmi (2250 m) - Șaua Váha (2337 m) - Vârful Rysy (2503 m)

• durată: 45 minute
  • dificultate: medie/mare, mici porțiuni de scrambling

Nu am făcut deloc pauză la cabană, ne doream să ajungem cât mai repede pe Rysy înainte să se strice vremea.

De la Chat Pot Rysmi am făcut cam 45 de minute până pe Vârful Rysy.

Priveliștea din Șaua Váha (2337 m), cât și cea de pe Vârful Rysy ne-au întrecut toate așteptările. Era absolut mirific.

Totuși, pe cât de frumos era peisajul, pe atât era de aglomerată zona, timpul de așteptare pentru o poză fix pe vârf fiind destul de mare.

Chata pod Rysmy
Aglomerație mare pe Rysy
Coborând de pe Rysy

Am stat pe vârf aproximativ 30 de minute, apoi am coborât înapoi spre Șaua Váha, unde, înainte de a ne întoarce la Chata pod Rysmi, am făcut încă o pauză pentru a admira peisajul.

Priveliște din Șaua Váha

Chata pod Rysmi (2250 m)

Chata pod Rysmi este o cabană situată în zona stâncoasă de sub Șaua Váha, la 2250 m altitudine. Este cea mai înaltă și cea mai nouă cabană din Munții Tatra. A fost construită în 1933 și a fost în repetate rânduri distrusă de avalanșe, fiind reconstruită complet între 2010-2013.

Chata pod Rysmi înseamnă Cabana de sub Rysy.

Cabana este deschisă din 15 iunie până în 31 octombrie, deoarece traseul care duce la aceasta este închis în sezonul de iarnă.

Chata pod Rysmi este înconjurată de trei vârfuri: Rysy, Vysoka și Ťažký. Vârful Rysy nu este vizibil de la cabană.

La cabană servesc mâncare caldă. În 2019, o porție de mâncare costa 8 euro și era suficient de mare pentru două persoane. Și foarte, foarte bună!

Mâncare tradițională slovacă

Cel mai mult m-a impresionat faptul că serveau și bere la draft. Un pahar de bere Litovel costa 3 EUR.

Aveau și pahare de sticlă, dar ar fi trebuit să stau la coada din interiorul cabanei, care era mai mare

Butoaiele de bere și alimentele erau cărate până la cabană în cârcă, de oameni, tocmai de la lacul Popradské Pleso.

Aprovizionarea se făcea de către oameni, nu cu măgari sau mașini
Chata pod Rysmi (2250 m)
Chata pod Rysmy la interior

Mai multe informații despre cabană aici:

Lacul Popradské Pleso

Lacul Popradské Pleso este situat la altitudinea de 1494 m.

Am coborât de la Chata pod Rysmy până la Popradské Pleso în aproximativ 2 ore, pe același traseu pe care am urcat.

Am făcut o plimbare în jurul lacului, trecând și pe la Cimitirul Simbolic.

Popradské Pleso

Cimitirul Simbolic din Tatra

De pe panourile informative am aflat următoarele lucruri:

Spre sfârșitul anului 1930, ziarul Večer (nr. 303) a fost primul care a menționat o idee a pictorului Otakar Štáfl pentru a colecta plăci comemorative ale victimelor văilor, pereților și vârfurile Munților Tatra într-un singur loc sacru - Cimitirul Simbolic.

În anul 1932, când Comitetul slovac al Clubului Turistic Cehoslovac a îmbrățișat această idee, au început aranjamentele pentru construirea Cimitirului Simbolic într-o pădure de pini de sub peretele vestic al Muntelui Ostrva.

Capela a fost construită în anul 1936, de mici firme de construcții din regiunea submontană, în conformitate cu un desen al lui Mária Vosyková și un proiect tehnic al Ing. Robert Vosyka.

Ceremonia de deschidere a Cimitirului Simbolic a avut loc în timpul festivalului Tatra din 11 august 1940.

La acea vreme, existau 60 de cruci de lemn realizate de sculptorul în lemn Jozef Fekiac Sumny din Detva, o mică grădină de pietre, un altar din lemn de stejar și, în capelă, o pictură în ulei de Otakar Stált „Coborârea unui alpinist rănit".

Cimitirul era absolut unic în munții din întreaga lume în acele vremuri.

Cimitirul Simbolic din Tatra

Am ajuns înapoi în Štrbské Pleso la ora 6 seara. Întregul circuit ne-a luat aproximativ 10 ore.

Concluzie

Slovacia a reușit să păstreze un echilibru perfect între turismul de masă și conservarea peisajului natural.

Vom reveni cât mai curând cu drag, sunt o mulțime de trasee de descoperit.

Ca fapt divers, după ce am coborât de pe Rysy, am intrat în vorbă cu niște români din Oradea.

Ne-au mărturisit că ei merg la munte doar în Tatra și, uneori, în Retezat. Aveau în plan să ajungă cândva în Piatra Craiului. Auziseră c-ar fi frumos.

Din Oradea, cu mașina, faci 5 ore până la poalele Munților Tatra.